Sikker Slank-programmet gør vægttab overkommeligt

Sikker Slank-programmet
Hold det enkelt. Det er svært nok i forvejen. Sikker Slank programmet gør det overkommeligt.

Bemærk:

Du henter ekstra materialer og et lille slankekursus, der følger med bogen Sikke Slank (6. udgave), ved at følge anvisningerne på side 231 i bogen.

Du henter ekstra materialer til bogen Slankeværdi — nøglen til vægttab ved at gå ind på denne side og skrive kodeordet, som er de første to ord i det første afsnit på side 15 i bogen. Du har derefter adgang til:

  • E-bogen: Godt i gang med Sikker Slank. Følg anvisningerne, og brug bøgerne og ekstra-materialerne som beskrevet.
  • E-bogen: Når det skal gå stærkt!, som omhandler, hvordan du på en sund og fornuftig måde kan opnå et hurtigt vægttab.

Du er blevet overvægtig, fordi du har indtaget flere kalorier, end din krop var i stand til at forbrænde. Det er klart nok. Det er også indlysende, at du sandsynligvis bliver nødt til at skabe og fastholde et kalorieunderskud i lang tid, for at opnå det vægttab, du ønsker.

Som vi begge ved, er det lettere sagt end gjort.

Den store opgave er at få ændret de indgroede vaner, som har gjort dig overvægtig, og som gør det svært for dig at komme ned i vægt — og som sandsynligvis gør det stort set umuligt for dig at holde vægten nede.

En væsentlig del af Sikker Slank-programmet er, at du lærer at tackle de problemer og udfordringer, der kan være forbundet med at indføre de kostvaner, som sikrer, at du både taber de overskydende fedtkilo og bliver i stand til at fastholde de vægttab, du opnår.

Den kost, du vil lære om på Sikker Slank-programmet, er en plantebaseret kost. Det betyder ikke, at du kun kan spise planter, men jo flere sunde vegetabilske fødevarer og jo færre animalske fødevarer, du inkluderer i kosten, desto lettere får du ved at tabe dig og vedligeholde de vægttab, du opnår. Sådan meget generelt, for der er naturligvis mange kalorierige vegetabilske fødevarer, der kan medvirke til overvægt, og en del relativt kaloriefattige animalske fødevarer, som kan indgå i en ellers fornuftig sammensat slankekost.

Faktum er dog, at en veltilrettelagt plantebaseret kost uden eller næsten uden animalske fødevarer på den letteste og sundeste måde giver vægttab, der er til at fastholde.

Hvorfor slankekure ikke duer

Der er især to problemer med slankekure.

For det første er slankekure ofte strikket sammen med kun et formål for øje, nemlig at du taber dig. Slankekure og den vejledning, de menuplaner og måske den coaching, du får, fokuserer ofte ensidigt på dit vægttab.

Vægttab er naturligvis en vigtig del af et slankeprogram, men eftersom undersøgelser igen og igen viser, at kun et sted mellem 5 og 10 procent af de overvægtige, der oplever et større vægttab, er i stand til at fastholde vægttabet, kan vi konkludere, at dit umiddelbare vægttab på en slankekur ikke har den store betydning på den lange bane.

Alle slankekure kan få dig ned i vægt, hvis du kan holde dem ud længe nok. Det afgørende er, om du bliver i stand til at fastholde de vægttab, du opnår.

For det andet vil slankekure have dig til at følge en række anvisninger, som i mange tilfælde er ret ligegyldige og nogle gange endda skadelige.

Problemet med slankekure er, at du skal følge en bestemt menuplan, dyrke en masse motion, spise et bestemt antal gange dagligt, spise måltider med en særlig fordeling af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer eller alt muligt andet, som alligevel ikke betyder noget eller kun betyder lidt på længere sigt.

Fokusering på ændringer, der ikke betyder ret meget eller som er direkte sundhedsskadelige, kan være altødelæggende for dine bestræbelser på at løse dine vægtproblemer!

Hvis du bruger for meget tid og energi på at overholde en række regler eller kæmper for at gennemføre ændringer, som ikke gør den store forskel, frem for de ændringer, der virkelig betyder noget, kører du nemlig alt for let træt i det hele.

Selv et stort og overbevisende vægttab kan være næsten uden betydning, hvis du ikke får tilegnet dig de vaner, som på en overkommelig måde gør det muligt for dig at fastholde dit vægttab.

Slankekure spreder forvirring

Mængden af forkerte eller misvisende oplysninger om ernæring og vægttab, som vi læser om på slankekure og andre steder, kan forvirre hvem som helst.

Der er en evig strøm af nye kure, og det er let at falde for mange af dem. De lyder alle så fantastiske.

Du går i gang med en kur. Det går nogenlunde, men efter en måned eller to bliver du fristet af noget andet nyt, du læser i et ugeblad. Du gennemfører lidt af den kur. En uge senere læser du om endnu en kur, der lyder godt, og bestemmer dig for også at tage lidt fra den.

Det går egentlig ret godt, men efter nogle uger er vægttabet ikke alene gået i stå, men er begyndt at kravle den forkerte vej. Du er ved at miste modet.

Du læser på Facebook om en utrolig kur, som er baseret på den nyeste af den nyeste forskning — det skulle være sikkert og vist. Mange beretter om fantastiske resultater. Den må prøves!

Du taber dig, og så tager du på.

Et par måneder senere følger du et tv-program med en slankeekspert, der ved, hvad han snakker om — sådan præsenteres han i hver fald, og han lyder klog, og håret sidder, som det skal. Ham stoler du på. Du dropper det meste andet, du var i gang med, og begynder helhjertet at følge rådene, du hører om i programmet.

Det går fantastisk i starten, derefter nogenlunde, derefter slet ikke.

Øv da! Men så læser du om en helt ny kur, der er baseret på den allernyeste “banebrydende” forskning. Du læser mange reklamer og artikler om kuren. Den må sandelig prøves … for et eller andet SKAL der altså ske med vægten, som desværre røg op igen efter sidste kur.

Det går fint … et stykke tid.

På trods af alle de nyeste og bedste slankekure forbliver det hele alligevel på en eller anden måde ved det gamle. Du taber dig og tager på. Taber dig og tager på. Det bliver ikke rigtigt til så meget med at indføre nye sunde vaner. Ikke sådan for alvor.

Det hele kan virke yderst frustrerende. Næsten deprimerende!

Du falder hele tiden tilbage til den måde at leve og spise på, som du altid har gjort. Den måde du er vant til.

Selv om alle slankekure giver vægttab når og så længe, du følger dem, er problemet, at ingen af dem rigtig får dig til at ændre adfærd. Du får ikke for alvor indført nye måder at spise på. Derfor får du ikke løst dine vægtproblemer.

Hvorfor er det SÅ svært?

Mange har den helt forkvaklede indstilling, at overvægtige da bare kan spise mindre eller lette røven, men vægttab kan være en af de sværeste opgaver, som man overhovedet kan forestille sig. Enhver, der har været en del overvægtig i nogle år, er oppe imod næsten umuligt svære odds!

Et vægttab, der holder, er en opgave, som ikke alene kræver en helhjertet indsats, men ofte noget helt andet, end de kure, som de fleste så ihærdigt — ofte desperat — forsøger, når de vil tabe sig.

At nå din ønskevægt er ikke blot et spørgsmål om ”at tage sig sammen”. Det tager tid at lære noget nyt, det er ikke let at modstå fristelser, og det kræver tålmodighed at ændre indgroede vaner.

Det kan tage op til flere måneder sådan for alvor at bygge en ny vane. Det gælder endda kun, hvis du gør det hele rigtigt, hvilket du nok ikke gør, for de fleste forsøger nemlig at ændre kosten på måder, som gør, at det nye reelt aldrig bliver til en indgroet del af deres kostvaner.

Det kan være en kæmpe opgave, men der ER altså desværre ingen anden eller bedre løsning end for alvor at ændre i det mindste nogle få vigtige dele af dine kostvaner. Permanent!

Der findes ingen oversmarte genveje til et vægttab, der holder.

Men vi kan gøre det hele mere simpelt og trods alt en del lettere …

Spis mad med høj slankeværdi

Madens indhold af næringsstoffer, hvordan den påvirker blodsukkeret, hvor længe den ligger i maven, hvordan den påvirker hormoner, stofskifte og tarmbakterier samt en lang række andre faktorer spiller en rolle for i hvilken udstrækning, den enten vil fremme vægttab eller vægtstigning.

En del fødevarer er ikke alene kaloriefattige eller relativt kaloriefattige, men har også en gunstig indvirkning på dine tarmbakterier, hæmmer inflammation i kroppen, mætter godt i forhold til kalorieindholdet og er meget næringsrige. Disse egenskaber betyder, at du vil tabe dig på en sund og sikker måde ved at spise nok af dem.

Alle ovennævnte og andre faktorer, der påvirker din appetit, sundhed, mæthedsfornemmelse, forbrænding og kalorieindtagelse, er blevet vurderet i relation til alle fødevarer, som derefter har fået tildelt en slankeværdi. Du kan se fødevarernes slankeværdi i tabellerne på kalorietabel.dk og i bogen Slankeværdi — nøglen til vægttab.

Vi bruger ordet slankeværdi som en betegnelse for den samlede vurdering af de egenskaber ved et fødemiddel, der kan spille en rolle i forbindelse med vægten — både på kort og længere sigt.

Uanset, hvad du eventuelt ellers gør for at tabe dig, er der kun én ting, som du behøver at fokusere på for at få succes, nemlig at din samlede kost har tilstrækkelig høj slankeværdi.

Fødevarer med høj slankeværdi er de fødevarer, som fylder og mætter godt i forhold til deres kalorieindhold og som på andre måder hjælper dig ned i vægt på en sund og sikker måder. Det er fødevarer som frugt, grøntsager, svampe, bønner, linser mv.

De fødevarer, der har lav slankeværdi, er de fødevarer, som ikke fylder og mætter ret godt i forhold til kalorieindholdet, og/eller som på andre måder har en negativ indflydelse på din sundhed eller din vægt. Det gælder fx forarbejdet kød, for meget fedt, olie, sukker, raffinerede kulhydrater, chips og den slags.

Sådan umiddelbart og på kort sigt er det næsten kun kalorieindholdet i din kost — i forhold til din kalorieforbrænding — der bestemmer din vægt, og hvorvidt du taber dig eller tager på. Men fordi din kost har så stor indflydelse på din tarmflora, immunsystem, humør, velvære, graden af inflammation i kroppen og meget andet, som på længere sigt er afgørende for, om du får succes, vil mad med høj slankeværdi være den bedste kost. Den er både kaloriefattig og har alle disse andre positive egenskaber, som gør det muligt at opnå et vægttab, som du fremover lettere kan fastholde — samtidig med, at din nye kost vil være med til at holde dig sund og rask!

Ved at fokusere på det eneste, som betyder noget på længere sigt — altså det, som vi samlet set kalder kostens slankeværdi — har du opskriften på succes med Sikker Slank-programmet.

Det er altid en stor udfordring at ændre kostvaner, men så længe du kun koncentrerer dig om de problemer og udfordringer, der kan opstå i forbindelse med, at din samlede kost har tilstrækkelig høj slankeværdi, er det hele simpelt og overskueligt. Du ved, hvad målet er, og du ved hele tiden præcist, hvad du skal gøre for at komme nærmere en permanent løsning på dine vægtproblemer.

Vægttabet kommer som en naturlig følge af, at du indarbejder nye sunde kostvaner.

– – –

Sikker Slank-programmet består af bogen Sikker Slank — tab dig på en sund og sikker måde uden piller og kure og bogen: Slankeværdi — nøglen til vægttab. De ekstra materialer og det slankekursus, der følger med, når du køber disse bøger, bruges efter behov.

Du behøver ikke nødvendigvis at læse alt i bøgerne. Du læser og lærer om de ting, som er relevant for dig. Følg blot anvisningerne i vejledningen Godt i gang med Sikker Slank, der følger med bogen Slankeværdi — nøglen til vægttab.

Du kan købe bøgerne på helseonline.dk hver for sig, eller købe dem som del af Sikker Slank bogpakken
(Fuld returret, hvis du ikke er tilfreds eller af andre grunde fortryder dit køb).